Dziś jest:
Niedziela, 15 grudnia 2019

"Życie poświęć dla prawdy." Juwenalis z Akwinum (60–127)

Komentarze: 19
Wyświetleń: 2764x | Ocen: 8

Oceń: 2/5
Średnia ocena: 5/5


Sob, 20 lip 2019 09:17   
Autor: FN, źródło: gazeta.pl   

JAK LĄDOWANIE NA KSIĘŻYCU WPŁYNĘŁO NA POGLĄDY NA ŚWIAT ASTRONAUTÓW

Poniżej fragment tekstu opublikowanego w serwisie internetowym gazeta.pl polecany przez naszego czytelnika. Zainteresowało go to, jak ciekawie wyglądają poglądy astronautów, którzy stąpali po powierzchni srebrnego globu.


[...] Rozmiar rakiet i poziom skomplikowania jest tak olbrzymi, że używanie suchych liczb nie przynosi efektu. Każda rakieta miała wysokość budynku hotelu Novotel w centrum Warszawy. Zatankowana ważyła ponad 3 tys. ton i w ciągu sekundy zużywała więcej paliwa niż Charles Lindbergh podczas swojego całego lotu przez Atlantyk. Kolos w ciągu kilkudziesięciu sekund przekraczał barierę dźwięku i nie przestawał przyspieszać.


   Naoczni świadkowie startów rakiet Saturn V, wspominali, że jej startu się nie słyszało, ale czuło.

Rakieta, która do dzisiaj pozostaje największą i najbardziej skomplikowaną maszyną, jaką zbudowali ludzie, była jednak tylko wisienką na olbrzymim torcie nowoczesnych technologii zrodzonych  bezpośrednio na drodze do programu Apollo. Wielu z nich, jak koców termicznych, technologii bezprzewodowej, tkanin z polimerów, a nawet wiertarek akumulatorowych, każdy z nas używa na co dzień. Z wielu innych nawet nie zdajemy sobie sprawy.

Loty na Księżyc zmieniły także nasze postrzeganie świata. Dla ponad 0,5 miliarda ludzi przed telewizorami widok Neila Armstronga schodzącego po drabince, by stanąć na powierzchni Srebrnego Globu, był bodźcem do zmian.

 Skoro Amerykanie stąpają po obcym świecie oddalonym o ponad 380 tysięcy kilometrów od Ziemi, to czy pozostają jeszcze rzeczy niemożliwe?

Wykonane przez nich fotografie naszej planety, ze „Wschodem Ziemi” (ang. Earthrise, Apollo 8) i „Błękitną marmurową kulką” (ang. The Blue Marble, Apollo 17) na czele, również uzmysłowiły nam  kruchość naszej planety w ogromie próżni. W trakcie podróży na Księżyc Ziemię można było przysłonić kciukiem.

Słynne zdjęcie Ziemi wschodzącej nad powierzchnią Księżyca wykonane przez załogę Apollo 8.Słynne zdjęcie Ziemi wschodzącej nad powierzchnią Księżyca wykonane przez załogę Apollo 8. NASA




Misja księżycowa zakończyła się w grudniu 1972 roku. Na Księżyc poleciało przez cztery lata 24 astronautów, a 12 chodziło po jego powierzchni. Nawet najwięksi pesymiści nie przypuszczali, że pół wieku później to elitarne grono nie powiększy się o kolejne nazwiska.

 Buzz Aldrin (89 lat) był drugim człowiekiem, po Neilu Armstrongu, który postawił stopę na Księżycu. Chciał wyjść na Księżyc pierwszy, ale NASA zdecydowało inaczej. Długo walczył z administracją NASA o to, żeby jako pierwszy opuścić moduł księżycowy. Niektórzy historycy twierdzą, że przegraną z Armstrongiem odbił sobie tym, że nie zrobił mu żadnych zdjęć na powierzchni Księżyca. W ostatnich latach stał się gorącym orędownikiem podróży na Marsa.

– Jedną z najbardziej fantastycznych rzeczy, które widzieliśmy, było największe zaćmienie Słońca, jakie można sobie wyobrazić. Gdy weszliśmy na orbitę Księżyca, blokował światło słoneczne.

    Wyobraźcie sobie najczarniejszy możliwy Księżyc, a wokół niego koronę słoneczną. Nikt nam nie powiedział, żeby się tego spodziewać!


Harrison Schmitt (84 lata) był jedynym naukowcem (geologiem) pośród astronautów. Spędził na Księżycu trzy dni, jest przedostatnią osobą, która chodziła po Księżycu.

– Fizycznie to uczucie podobne do chodzenia po trampolinie. Byliśmy w dolinie głębszej niż Wielki Kanion w Kolorado. Po obu stronach wyrastały pięknie oświetlone szczyty. Oglądanie ich na tle kompletnie czarnego nieba zapada w pamięć. No i oczywiście nad południowo-zachodnią częścią doliny była Ziemia. Prawie cała niebieska, z odrobiną brązu tam, gdzie Australia.  Zawsze wisiała w tym samym miejscu na niebie, więc gdy tylko zatęskniło się za domem, wystarczyło spojrzeć w tamtym kierunku. Tyle że do domu mieliśmy 250 tysięcy mil.

 

Alfred Worden (87 lat) był pilotem modułu dowodzenia podczas misji Apollo 15. Okrążając samotnie Księżyc, oddalił się najdalej w historii od jakiegokolwiek innego człowieka. Po każdym powrocie z ciemnej strony Księżyca witał świat i centrum kontroli lotów pozdrowieniami w innym języku. Swoje wspomnienia z misji spisał w formie poezji.

– To jest jak ze snem: za każdym razem, gdy go sobie przypominasz, pamiętasz mniej i mniej szczegółów. A potem patrzysz na Księżyc i myślisz: "O kurczę, naprawdę tam byłem!". Ze Słońcem i Ziemią schowanymi za Księżycem ma się zupełnie nowy widok na Wszechświat. Prawdopodobnie możesz zobaczyć milion razy więcej gwiazd niż wtedy, gdy podziwiasz nocne niebo przez ziemską atmosferę. Widzisz tak wiele gwiazd, że jesteś na granicy szaleństwa. I wtedy uświadamiasz sobie, że jesteśmy częścią galaktyki Drogi Mlecznej, w której znajduje się ponad 400 miliardów gwiazd! To jest to, o czym tam myślisz, a Ziemia jest tą jedną maleńką planetą, na której mieszkamy. Lepiej, do cholery, o nią wreszcie zadbajmy!

 

Charlie Duke (83 lata) spędził na Księżycu ponad 71 godzin. Podczas uprawiania „księżycowych zawodów” w skoku wzwyż wywrócił się na plecy, ryzykując uszkodzenie systemu podtrzymywania życia. Ma brata bliźniaka, który wszedł do pokoju kontroli lotów, gdy Charlie był na Księżycu, wprawiając większość obecnych w konsternację.

- Gdy skończył się program Apollo, przez głowę przemknęła mi myśl, że wspiąłem się na sam szczyt. To była przygoda, największa, jaką kiedykolwiek przeżyłem. I nigdy już tego nie powtórzę. Co teraz? Ta wewnętrzna siła, która popchnęła mnie do lotu na Księżyc, była ciągle we mnie, więc nie mogłem zaznać prawdziwego spokoju. Potem znalazłem Jezusa. Od czasu, kiedy byłem w NASA, moje poglądy się zmieniły. Razem z żoną oddaliśmy się Bogu, wierzę, że to Bóg stworzył nas w jakimś celu: żeby pokazać naszą chwałę, inteligencję. Jeśli jest tam jakieś życie, to zostało stworzone przez Boga w tym samym czasie. Uważam, że ludzkie ciało jest zbyt skomplikowane, by mogło powstać na drodze przypadku.

     Gdy myślę o tym, co ja przeżyłem, to widzę, że Pismo Święte jest prawdą. W moim przypadku niebiosa naprawdę opowiadają chwałę Bożą.

 Russell Schweickart (83 lata) to pilot modułu księżycowego podczas misji Apollo 9 (przeprowadził pierwsze testy modułu na orbicie okołoziemskiej). Podczas spaceru kosmicznego testował również skafander, którego używali później na Księżycu wszyscy astronauci. Jest współzałożycielem fundacji B612, której celem jest ochrona Ziemi przed uderzeniami asteroid.

– Misje na Księżyc były wynikiem zimnowojennego wyścigu pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Związkiem Radzieckim, ale teraz udało nam się dostrzec wartość w międzynarodowej kooperacji. Ogólny motyw tego, czy wrócimy na Księżyc, czy polecimy na Marsa, powinien być taki, że jesteśmy wszyscy ludźmi z Ziemi, którzy zdecydowali się ją opuścić i razem eksplorować kosmos. Nieważne, czy to będą Chińczycy, Rosjanie, Amerykanie czy Europejczycy. To się nie liczy.     Ważne, że jako ludzie mamy wrodzone pragnienie, by sięgnąć gwiazd. To zaczęło się od Kopernika albo nawet wcześniej. Jest wbudowane w istotę życia i biologii, byśmy mogli ostatecznie rozprzestrzenić się poza Ziemię. [...]

 

Źródło: http://wyborcza.pl/7,75400,25007596,50-lat-po-ladowaniu-na-ksiezycu-jak-ksiezycowe-loty-zmienily.html

 

 

I jeszcze ciekawostka z naszej poczty.

 

Witam

 Jutro 20/7/2019 i tak myślę, że główny temat jest dosyć przewidywalny. Stworzyłem utwór muzyczny, inspirowany wydarzeniami sprzed 50-ciu lat, jeśli chcielibyście wykorzystać klip do ilustracji artykułu, zapraszam, będzie mi bardzo miło:

Pozdrawiam

 

Komentarze: 19
Wyświetleń: 2764x | Ocen: 8

Oceń: 2/5
Średnia ocena: 5/5


Sob, 20 lip 2019 09:17   
Autor: FN, źródło: gazeta.pl   


Komentarze (19)
Poniżej znajduje się lista komentarzy.

Nie, 21 lip 2019 12:08 | ocena: + 6

Romeo | Załogant

Ludzie opanujcie się i nie obrażajcie jeden drugiego. Właśnie dlatego ludzkość stoi na tak niskim poziomie intelektualnym, duchowych. To jest jeden z głównych powodów dlaczego nie mamy szans w najbliższym czasie dorównać innym, pozaziemskim cywilizacjom! Jeden przeciwko drugiemu, byle ja.. a innego można zeszmacić, sponiewierać... Co to za egoistyczne, barbarzyńskie myślenie tkwi w głowach gatunku ludzkiego?! Potem wybuchają wojny, konflikty, rozszerza się niewolnictwo, w tym praca niewolnicza, niesprawiedliwość..itd..itp... Ale jest też wiadomość optymistyczna- ludzkość budzi się, coraz więcej ludzi zdaje sobie sprawę z KONSEKWENCJI swoich bestialskich, bezpardonowych czynów za które będzie musiała odpokutować w przyszłych wcieleniach.
A zmieniając temat i na temat:] - to oczywiste, ze astronauci byli na księżycu, wylądowali na srebrnym globie. Widzieli UFO , każdy z nich widział NOL-e w drodze na księżyc... Natomiast już na samym księżycu po wylądowaniu -wydarzyło się coś, o czym świat jeszcze nie wie.., bo sprawy te utajniono...

Nie, 21 lip 2019 11:16 | ocena: + 5

Gorki73 | Załogant

Słuchajcie Załoganci ! Dobre wychowanie powinno wyglądać tak, że jak ktoś już wystawia negatywa to niech to uzasadni ! Jeśli taki Załogant nie słucha innego dyskutanta a może Go nie rozumie co ten drugi ma do powiedzenia, to nie oznacza to z "automatu", żeby wystawiać mu negatywa....Co poniektórzy chyba zapomnieli gdzie "służą" i to na jakim Okręcie ! Przemyślcie to, albo zmieńcie banderę ! za jakiś czas to z FNu zrobi się "pudelek" i myślicie, że Obcy Wam się pokażą? -śmiech na sali ! Słowa te kieruję co do niektórych...Ps ja nikomu nie dałem negatywa mimo to, że się z kilkoma komentarzami nie zgadzam.. Pozdrawiam WAS Wszystkich !

Nie, 21 lip 2019 07:30 | ocena: + 5

Orion_1957 | Załogant

Oczywiście, że Amerykanie byli na srebrnym globie. Kraj ten jest niewyobrażalną potęgą na świecie. Miliardy dolarów lokowane są w kosmos a w tym trwające przyszłościowe przygotowania do lotu załogi na Marsa. Spójrzmy jeszcze na to inaczej. Kiedy my w Polsce zaczęliśmy np. oglądać telewizję nie mówiąc już o odbiornikach umożliwiających odbiór w kolorze. Ja pamiętam ! Amerykanie od dawna mieli to wszystko o czym nam się nie śniło i wiele jeszcze upłynie lat kiedy my osiągniemy poziom który i tak nie będzie porównywalny z USA.

Sob, 20 lip 2019 23:07 | ocena: + 3

Einstein | Załogant

No drugiej rakiety SATURN 5 w zapasie nie mieli:] Wystartowali z Księżyca tym lądownikiem, którym tam wylądowali. Tam jakieś dodatkowe silniki z dyszami na dole załączali. Grawitacja na księżycu jest parokrotnie mniejsza niż na ziemi- także no jakoś wystartowali z powrotem... ale niewątpliwie było to bardzo wielkie ryzyko. W naszym układzie słonecznym największa grawitacja [2.5x większa niż na ziemi] jest na Jowiszu, natomiast na marsie jest 3 razy mniejsza niż na ziemi. Każdy z astronautów [którzy brali udział w misji Apollo] widział po drodze NOL-e, natomiast to co zobaczyli na Księżycu to jedna wielka tajemnica, nie mogli o tym nigdy swobodnie opowiadać- tajemnica państwowa:] , ale minęło już 50 lat, także możliwe że BUZZ ALDRIN coś w końcu wyjawi...

Sob, 20 lip 2019 18:01 | brak oceny

Infoo | Załogant

Niedawno ktoś zażył mnie pytaniem: Jak Amerykanie wrócili z Księżyca? Nie bardzo umiałem odpowiedzieć. Ktoś może wie? To bardzo ciekawe. Jak ta rakieta wystartowała stamtąd?

Sob, 20 lip 2019 15:34 | ocena: + 7

PilotNes | Załogant

Kilka godzin przed lądowaniem Apollo 11, wysłana przez ZSRR sonda, rozbiła się o powierzchnię Księżyca.
Najwyraźniej sowieci potraktowali wyprawę NASA poważnie, starając się uprzedzić USA w zdobyciu Srebrnego Globu, chociażby pojazdem bezzałogowym. Gdyby lądowanie było fałszywe, radziecka kinematografia zapewne znalazłaby swoja odpowiedź w jakimś podobnym filmie, ostatecznie nic im tak dobrze nie wychodziło, jak kopiowanie Amerykanów. Poza tym istnieje jeszcze trzecia możliwość, której nikt jakoś nie dyskutuje. Lądowanie było prawdziwe, tylko pokazane nam zdjęcia z jakichś powodów mogły być retuszowane lub nawet całkiem fake. Pytanie, co astronauci tam naprawdę widzieli, pozostaje otwarte.

Rozwiń odpowiedzi (1)

Sob, 20 lip 2019 22:14 | ocena: + 4

Gorki73 | Załogant

@PilotNes, Zgadzam Się z Tobą, prawdopodobnie widzieli tam Bazy Obcych i dlatego astronauci , którzy wrócili z misji nie byli jakoś tym faktem rozentuzjazmowani w trakcie przeprowadzania z nimi wywiadów, ponieważ musieli kłamać na temat tego co tam zobaczyli. Pozdrawiam Serdecznie

Sob, 20 lip 2019 13:49 | ocena: + 3

Gorki73 | Załogant

Witam Załogantów ! Chciałbym się odnieść do komentarzy na stronie naszej Fundacji i nie tylko dotyczących rzekomego "nie wylądowania" Ludzi na Księżycu. Walczę z takimi poglądami usilnie., ale z tego co widzę to głupota w sposób logarytmiczny narasta wszędzie :( Wg. mojej skromnej wiedzy chciałbym, aby ktoś mi wytłumaczył i podał rzeczowe argumenty na to że Ludzie nie wylądowali na "srebrnym globie". Pierwszy fakt i zarazem pytanie skąd na ziemi znalazło się około 300 kg skał z księżyca ? Jak przeprowadzono transmisję radiową w ten sposób, że trzeba było wycelować anteny kierunkowe ( półsferyczne ) w stronę księżyca, żeby odebrać sygnał (każda zmiana kąta miała wtedy znaczenie i uniemożliwiała odbiór transmisji. W tym czasie takie "podsłuchiwanie" transmisji było prowadzone przez wielu krótkofalarzy na całym świeci a w szczególności Amerykanów) ? I jak to możliwe, że przy pomocy sondy LRO zrobiono zdjęcia, na których widać nie tylko glebę i kratery, ale także pozostałości po misji Apollo 17 z 1972 roku. Fotografie ukazują odciski, jakie swoimi butami zrobili astronauci, a także ślady wyżłobione przez jeżdżący łazik. Na zdjęciach widać również pozostawiony na Księżycu, przez astronautów sprzęt naukowy ? Smaczku dodaje jeszcze fakt, że w okresie zimnej wojny Związkiem Radziecki nigdy nie podważył lądowania Amerykanów na Księżycu i zrobiłby wszystko, żeby to udowodnić ? Czekam na jakieś teorie spiskowe i chętnie posłucham dalszych głupot na ten temat :) Pozdrawiam Wszystkich Załogantów.

Rozwiń odpowiedzi (1)

Sob, 20 lip 2019 16:03 | ocena: -2

tomokrk | Załogant

@Gorki73, jeśli opierasz się na oficjalnych źródłach to gratuluję. Lepiej włącz TVN i zdabadz kolejna porcję ,,wiedzy i prawdy"... pozdrawiam!

Rozwiń odpowiedzi (1)

Sob, 20 lip 2019 22:24 | ocena: + 1

Gorki73 | Załogant

@tomokrk, Witaj Ponownie, po pierwsze to nie portal polityczny, żebyś sugerował mi, że ma włączyć TVN (telewizji nie oglądam). Wolałbym włączyć na pewno tą stację niż tą, która potrafi "wyciąć" Serduszko Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy z klapy pewnego Pana - to tak pół żartem, pół serio. Wiedzę czerpię głównie z książek, publikacji i filmów popularnonaukowych oraz z rozmów z ludźmi posiadających wiedzę na różne tematy. Chciałbym, żebyś mi przedstawił fakty i argumenty, a nie Twoje przekonania na ten czy inny temat. Nauka opiera się na dowodach a nie na wierze, czy przekonaniach. Kiedyś wierzono, że Ziemia jest płaska podtrzymywana przez Słonie :). Nie bierz tego do Siebie, lecz zastanów się nad tym co kiedyś powiedział Benjamin Franklin : "zdrowy rozsądek to rzecz, której każdy potrzebuje, mało kto posiada, a nikt nie wie, że mu brakuje. " ...Pozdrawiam Cię

Sob, 20 lip 2019 12:08 | ocena: -5

tomokrk | Załogant

Amerykanie nie byli na żadnym księżycu...w tamtych czasach było to nie możliwe. Nawet dzisiaj mieli by z tym problem. Wszystko to jest jedna wielka mistyfikacja i propaganda.

Rozwiń odpowiedzi (2)

Sob, 20 lip 2019 13:59 | ocena: + 3

Gorki73 | Załogant

@tomokrk, Witam ..może pochwalisz się wiedzą na temat, że dzisiaj byłoby to niemożliwe ? Jakieś wyliczenia , argumenty ? Bo prywatnie powiem Ci, że w moim pokoju mam "Słonia kwantowego"...siedzi i patrzy, ale znika jak na niego chcę popatrzeć...Pozdrawiam i życzę owocnych przemyśleń na temat lądowania.

Rozwiń odpowiedzi (1)

Sob, 20 lip 2019 20:31 | ocena: + 4

voytech0 | Załogant

@Gorki73, ... to taki "Słoń Schroedingera"? - fajny musi być! ... a na poważnie: zgadzam się z Tobą!

Rozwiń odpowiedzi (1)

Sob, 20 lip 2019 22:32 | ocena: + 2

Gorki73 | Załogant

@voytech0, Dokładnie tak jak piszesz. Nie chciałem wspominać o Kocie, ponieważ mam już kota i sam już nie wiem czy on tak przypadkiem jest prawdziwy :) ?

Nie, 21 lip 2019 05:02 | ocena: -2

Igor77 | Załogant

Dokładnie. Może 50 lat temu dało się wmówić ludziom którzy akurat w tamtym czasie potrzebowali jakiegoś przełomu że ten namiot z aluminium ze zdjęć wylądował na księżycu. Już nie wspomnę o powrocie, braku śladów pyłu po lądowaniu, odgłosu upadającego narzędzia i wiele innych.

Wyświetl według: Chronologicznie Ocena
w kolejności: rosnąco malejąco

* Informujemy, iż treści zamieszczane w komentarzach, lub innych rubrykach, w których internauta może dodać swój wpis nie są stanowiskiem Fundacji Nautilus i nie stanowią one odzwierciedlenia naszych poglądów, upodobań bądź sympatii. Fundacja Nautilus nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy zamieszczanych przez Użytkowników.

Aby dodać komentarz, zaloguj się.
szukaj:  

Wejście na pokład

Zapamiętaj mnie

Wiadomość z okrętu Nautilus

Ekipa FN ponownie na pokładzie okrętu Nautilus!

UFO24

więcej na: emilcin.com

Wczoraj, 23:04 | Dnia 12.12.2019 (dzisiaj) W Starachowicach został zauważony obiekt przypominający swoim kształtem ufo .Obiekt poruszał się wolno w  dół. Na początku była widoczna tylko biała kula po czym zauważalne było na jej szczycie coś czarnego  . Wykonane zostały tylko 3 zdjęcia bo obiekt nagle zniknął za chmurami . Zdjęcie zostało wykonane w zbliżeniu X8 (telefonem xiaomi redmi note 7 potem jeszcze raz zbliżone )  Co ciekawe dnia 18.08.2019 W Starachowicach kilometr od lotniska został...

Artykułem interesują się

Poniżej lista Załogantów, których zainteresował ten artykuł. Możesz kliknąć na nazwę Załoganta, aby się z nim skontaktować.

Dziennik Pokładowy

Środa, 2 października 2019 |  Jeden z moich znajomych powiedział, że czytając serwis Fundacji Nautilus wiele lat temu doznał czegoś, co nazwał ‘przebudzeniem’. To był jeden tekst, który zmienił całe jego życie, gdyż przed tym tekstem nie brał pod uwagę, że istnieje reinkarnacja, a po jego lekturze już był pewien, że wędrówka dusz jest prawdą.  Podobnie było z naszą drogą do filozofii Zen.

czytaj dalej

FILM FN

Symulacja zderzenia Ziemi z asteroidą

archiwum filmów

Archiwalne audycje FN

Playlista:

rozwiń playlistę




Właściwe, pełne archiwum audycji w przygotowaniu...
Będzie dostępne już wkrótce!

Poleć znajomemu

Poleć nasz serwis swojemu znajomemu. Podaj emaila znajomego, a zostanie wysłane do niego zaproszenie.

Najnowsze w serwisie

Wyświetl: Działy Chronologicznie | Max:

Najnowsze artykuły:

Najnowsze w XXI Piętro:

Najnowsze w FN24:

Najnowsze Pytania do FN:

Ostatnie porady w Szalupie Ratunkowej:

Najnowsze w Dzienniku Pokładowym:

Najnowsze recenzje:

Najnowsze w KAJUTA ZAŁOGI: OKRĘT NAUTILUS - pokład on-line:

Najnowsze w KAJUTA ZAŁOGI: Projekt Messing - najnowsze informacje:

Najnowsze w KAJUTA ZAŁOGI: PROJEKTY FUNDACJI NAUTILUS:

Informacja dotycząca cookies: Ta strona wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu logowania i utrzymywania sesji Użytkownika. Jeśli już zapoznałeś się z tą informacją, kliknij tutaj, aby ją zamknąć.