Dziś jest:
Wtorek, 15 kwietnia 2025
Jedność myśli, słowa i czynu. To jedyna droga do szczęścia.
Sathya Sai Baba
Zachowamy Twoje dane tylko do naszej wiadomości, chyba że wyraźnie napiszesz, że zezwalasz na ich opublikowanie.
Adres email do wysyłania newsa do działu "FN 24": nautilus@nautilus.org.pl
Departament Obrony USA zamieścił informację o przeprowadzeniu udanej próby działania roju autonomicznych bezzałogowych statków latających klasy mikro Perdix. Testy zrealizowano 25 października ub.r. na poligonie China Lake w Kalifornii, z udziałem specjalistów ze Strategic Capabilities Office i Naval Air Systems Command.
Podczas próby 3 samoloty wielozadaniowe Boeing F/A-18F Super Hornet zrzuciły na poligon 103 mikro-bsl.
Rój zademonstrował następnie zdolność do wspólnego podejmowania decyzji, lotu w zmiennej formacji i samonaprawy. Jak stwierdził dyrektor SCO William Roper, bezzałogowce Perdix nie są pojedynczymi samolotami, których lot został wcześniej zaprogramowany. To organizm, współdzielący ośrodek decyzyjny i przystosowujący się do warunków działania. Każdy Perdix utrzymuje łączność ze wszystkimi pozostałymi bsl w roju. W roju bezzałogowców nie ma lidera i dlatego jego skład może zwiększać się lub zmniejszać w dowolny sposób.
Październikowa próba miała na celu pokazanie zdolności użycia zespołu małych, niedrogich i autonomicznych bsl do wykonania misji, realizowanych poprzednio przez duże załogowe statki powietrzne. Zdaniem Ropera nie oznacza to jednak, że bezzałogowe zastąpią całkowicie człowieka. Człowiek zawsze będzie jednym z elementów łańcucha decyzyjnego, ale urządzenia autonomiczne będą podejmowały decyzje szybciej i lepiej – podkreślił William Roper.
Perdix został opracowany przez studentów Massachusetts Institute of Technology. W 2013 personel MIT Lincoln Laboratory zmodyfikował go dla potrzeb wojska. Masa bsl to 290 g, długość kadłuba 16,5 cm, a rozpiętość – 30 cm. Bezzałogowiec rozwija prędkość 74-110 km/h i może utrzymywać się w powietrzu przez 20 min. Oprogramowanie Perdixa wciąż jest unowocześniane. Używane obecnie bsl to już 6. generacja konstrukcji.
Pierwsze próby bsl Perdix przeprowadzono w bazie Edwards w Kalifornii we wrześniu 2014. Rok później, podczas ćwiczeń Northern Edge na Alasce, odbyło się ok. 90 testów bsl tego typu nad lądem i wodą. W trakcie jednego z nich operował rój liczący 20 Perdixów.
Ubiegłoroczne próby wykazały też, że Perdix, skonstruowany z elementów dostępnych na rynku cywilnym, jest odporny na działanie przeciążeń powstających w wyniku odpalenia go z samolotowego wyrzutnika flar przy prędkości Ma0,6 w temperaturze –10°C
źródło: www.altair.com.pl
Wejście na pokład
Wiadomość z okrętu Nautilus
UFO24
więcej na: emilcin.com
Dziennik Pokładowy
FILM FN
Teleskop Webba sfotografował UFO?
Archiwalne audycje FN
Poleć znajomemu
Najnowsze w serwisie