Dziś jest:
Czwartek, 21 listopada 2024
Nasze położenie na tej Ziemi wygląda osobliwie, każdy z nas pojawia się mimowolnie i bez zaproszenia, na krótki pobyt bez uświadomionego celu. Nie mogę nadziwić się tej tajemnicy...
/Albert Einstein/
Zachowamy Twoje dane tylko do naszej wiadomości, chyba że wyraźnie napiszesz, że zezwalasz na ich opublikowanie. Adres email do wysyłania newsa do działu "FN 24": nautilus@nautilus.org.pl
Departament Obrony USA zamieścił informację o przeprowadzeniu udanej próby działania roju autonomicznych bezzałogowych statków latających klasy mikro Perdix. Testy zrealizowano 25 października ub.r. na poligonie China Lake w Kalifornii, z udziałem specjalistów ze Strategic Capabilities Office i Naval Air Systems Command.
Podczas próby 3 samoloty wielozadaniowe Boeing F/A-18F Super Hornet zrzuciły na poligon 103 mikro-bsl.
Rój zademonstrował następnie zdolność do wspólnego podejmowania decyzji, lotu w zmiennej formacji i samonaprawy. Jak stwierdził dyrektor SCO William Roper, bezzałogowce Perdix nie są pojedynczymi samolotami, których lot został wcześniej zaprogramowany. To organizm, współdzielący ośrodek decyzyjny i przystosowujący się do warunków działania. Każdy Perdix utrzymuje łączność ze wszystkimi pozostałymi bsl w roju. W roju bezzałogowców nie ma lidera i dlatego jego skład może zwiększać się lub zmniejszać w dowolny sposób.
Październikowa próba miała na celu pokazanie zdolności użycia zespołu małych, niedrogich i autonomicznych bsl do wykonania misji, realizowanych poprzednio przez duże załogowe statki powietrzne. Zdaniem Ropera nie oznacza to jednak, że bezzałogowe zastąpią całkowicie człowieka. Człowiek zawsze będzie jednym z elementów łańcucha decyzyjnego, ale urządzenia autonomiczne będą podejmowały decyzje szybciej i lepiej – podkreślił William Roper.
Perdix został opracowany przez studentów Massachusetts Institute of Technology. W 2013 personel MIT Lincoln Laboratory zmodyfikował go dla potrzeb wojska. Masa bsl to 290 g, długość kadłuba 16,5 cm, a rozpiętość – 30 cm. Bezzałogowiec rozwija prędkość 74-110 km/h i może utrzymywać się w powietrzu przez 20 min. Oprogramowanie Perdixa wciąż jest unowocześniane. Używane obecnie bsl to już 6. generacja konstrukcji.
Pierwsze próby bsl Perdix przeprowadzono w bazie Edwards w Kalifornii we wrześniu 2014. Rok później, podczas ćwiczeń Northern Edge na Alasce, odbyło się ok. 90 testów bsl tego typu nad lądem i wodą. W trakcie jednego z nich operował rój liczący 20 Perdixów.
Ubiegłoroczne próby wykazały też, że Perdix, skonstruowany z elementów dostępnych na rynku cywilnym, jest odporny na działanie przeciążeń powstających w wyniku odpalenia go z samolotowego wyrzutnika flar przy prędkości Ma0,6 w temperaturze –10°C
źródło: www.altair.com.pl
Wejście na pokład
Wiadomość z okrętu Nautilus
UFO24
więcej na: emilcin.com
Dziennik Pokładowy
FILM FN
EMILCIN - materiał archiwalny
Archiwalne audycje FN
Poleć znajomemu
Najnowsze w serwisie