O tym, że przebiegunowanie Ziemi wkracza w krytyczną fazę jest dla nas wiadome. Pojawił się kolejny ślad tego procesu, o którym zawiadomiła nas nasza czytelniczka.
-----Original Message-----
From: Monika [dane do wiadomości FN]
Sent: Thursday, January 21, 2016 8:27 AM
To: nautilus
Subject: przebiegunowanie ziemi - artykow z Irlandii
Witam,
Wlasnie natrafilam na artykol ktory mogl by Was zainteresowac
Linik:
http://polska-ie.com/zmiana-biegunow-ziemi-wplywa-na-lotniska/
Pozdrawiam
Monika
(dane do wiad. FN)
Przebiegunowanie ziemi, to proces stały, choć powolny i niezauważalny dla zwykłego człowieka.
Proces ma jednak bardzo duży wpływ na nasze życie, przynajmniej podczas podróży statkiem, czy lotu samolotem. Aby zachować wszystkie zasady bezpieczeństwa na lotniskach, co kilka lat prowadzi się badania, czy przypisane wartości dla pasów startowych, zgadzają się z aktualnym stanem magnetycznych biegunów ziemi.
Gdyby tak nie było, należy zmienić te informacje, które automatyczne systemy naprowadzania wysyłają do lądujących samolotów.
Pierwszy raz w historii zdarza się i lotnisko w Cork musi uaktualnić informacje o położeniu pasów startowych, a wszystko przez rozbieżności, które zostały wykryte. Władze lotniska dodają, że każdy z pasów startowych na świecie ma przypisany specjalny desygnator/znacznik drogi startowej, który składa się z dwóch cyfr, a te oprócz zakodowanego sygnału, który wysyłany jest do samolotów, malowany jest na każdym progu drogi lądowania. Co ciekawe numer nie pokazuje dokładnego położenia pasa, a wskazuje najbliższe do pełnych 10 stopni. To oczywiście wystarcza do lądowania w dobrych warunkach, jednak podczas gorszej pogody, piloci korzystają z urządzeń ILS, które naprowadzają samolot na pas z dokładnością do 1 stopnia.
Pasy startowe w Cork mają oznaczenia 17 oraz 35 i tak zostały zatwierdzone w 1961 roku. Niestety zamieniające się bieguny magnetyczne zmieniły wartości główek dróg lądowania, które są teraz o wartościach 164o i 344o dla obu podejść, czyli odpowiednio 16 i 34.
Niedokładności w Cork nie są duże i piloci wiedzą o tych rozbieżnościach, więc i zagrożenia nie ma. To jednak spowodowało, że w kwietniu tego roku, władze portu lotniczego w Cork, przeprowadzą akcję aktualizacji i zmienią numery pasów. Podobnie będzie i ta operacja jest dużo ważniejsza, ponieważ zmienione zostaną również sygnały, które będą wysyłać urządzenia lotniskowe do transponderów samolotów. Oprócz tego lotnisko w Cork zdecydowało się na wyznaczenie nowych dróg kołowania i wprowadzenia zmian dla prywatnego ruchu małych samolotów.
Specjaliści, którzy zajmują się zmianami na ziemi, twierdzą, że przebiegunowanie przyspieszyło ostatnio i niedługo, jak na historię ziemi, może się okazać, że będziemy mieszkali na półkuli południowej. Większość z nas raczej nie doczeka tej chwili, ponieważ mówi się o przedziale czasu do 500 do 1200 lat.